Tiistai 25.6.2019 Kiiruna - Arvidsjaur

Kiirunassa heräsimme ajoissa, koska yöpymiseen kuului aamupala, jonka kävimme nauttimassa ennen kello kymmentä. Aamupala oli runsas ja hyvä. Mahat täynnä laitoimme taas kamat kasaan ja lähdimme matkaan. Olimme varanneet seuravan yön majoituksen edelllisenä iltana booking.comista. Seuraava paikka sijaitsi Arvidsjaurissa.

Pienen lyhyen paussin pidimme Jällivaarassa, jossa pääsimme käymään paikallisen marketin vessassa. Sitten taas matka jatkui. Keli oli edelleen viileä, mutta alkoi hieman lämmetä, kun ajelimme alaspäin. Tällä matkalla näimme muutamia poroja tien reunoilla. Kaiken kaikkiaan niitä näkyi reissulla hyvin vähän.

Miehet olivat tälle pätkälle etsineet vähän pienempiä teitä ja matka taittuikin useampaan otteeseen hiekkateitä pitkin.

Iltapäivällä alkoi tulla nälkä ja päätimme etsiä mukavan taukopaikan, jossa voisimme ottaa trangian taas esille. Paras paikka löytyikin joen rannalta noin keskivaiheilla ajomatkaa. Ruoaksi valmistimme edellisenä päivänä ravintolasta matkaamme otetut thai-ruoan rippeet. Täytyy sanoa, että trangian mukaanotto toi kivan lisän tämän kesän reissuun.

Arvidsjauriin saavuimme hyvissä ajoin ja ensimmäistä kertaa sai jopa aurinkolasit kaivaa esille. Hotellimme oli Laponia Hotel & Conferens, josta olimme varanneet yhden neljän hengen huoneen. Huone oli melko pieni, mutta hyvin taas mahduttiin. Plussaa tuli hotellivirkailijalle, joka ehdotti, että siirtäisimme moottoripyörät katokseen heti ulko-oven viereen. Eivät kuulemma haittaa siinä ketään. Parkkipaikka olisikin ollut vähän kauempana, joten tämä sopi meille vallan mainiosti!

Arvidsjaur on pieni taajaama, jossa asuu vähän päälle 4000 asukasta. Se on kuitenkin suuri keskus Euroopan autoteollisuudelle, sillä siellä tehdään paljon esim. rengastestejä autoille. Alkujaan Arvidsjaur on ollut saamelaisten kohtauspaikka ja lipputangoissa näkyikin saamen lippuja.

Koska oli aurinkoinen päivä, pidimme pienen piknikin läheisen järven rannalla ja lopuksi kävimme syömässä hotelliin kuuluvassa ravintolassa. Muut ravintolat menivät kiinni jo klo 21.